Беларускі ПЭН зладзіў на ўмовах ананімнасці мэтавае даследаванне сярод 42 спецыялістаў у сферы культуры. Размова ішла пра тое, як яны пачуваюцца ў цяперашніх беларускіх рэаліях, што бачаць знутры, якія трэнды хвалююць творцаў, змушаных трымаць абарону сваіх пазіцый.
Пасля 2020-га года ўлады паставілі перад сабой «маніякальную задачу» – пакараць усіх, хто ўдзельнічаў у мірным пратэсце, і людзі творчых прафесій уключаны ў агульны маразм таго, што адбываецца ў краіне:
«Вось такая нейкая картачная гульня: трапіш – не трапіш».
Адна са стратэгій рэжыму – «збянтэжыць, запужаць людзей», нагнаць страху, каб «адных шугануць, а другія баяліся».
Адказваючы на пытанне, як змяняецца сітуацыя з рэпрэсіямі, рэспандэнты нагадвалі пра рост іх колькасці і ўзмацненне жорсткасці; пра раскручванне махавіка, што разагнаўся і цяпер не можа спыніцца, набіраючы ўсё новыя абароты; пра адчуванне закручвання гаек і сістэматычны характар ціску.
Тое, што раней здавалася недапушчальным з боку прадстаўнікоў улады і функцыянераў, цяпер стала прымальным, і гэтая мяжа дазволенага ўсё больш адсоўваецца.
Параўноўваючы цяперашнюю сітуацыю з 2020 годам, казалі пра «два розныя сусветы» і змену кантэксту ў прынцыпе:
— «калі ў 22-м годзе калегі пачалі пісаць: «Чаму вы маўчыце?», я ўсвядоміла, што яны проста не разумеюць, як мы жывём праз два гады пасля 20-га года, – усё моцна змянілася»
— за тое, за што раней мог быць штраф (ці нават папярэджанне), «тут «зачынілі» адразу»
— у 2020-м маглі выйсці запісаць відэазварот, «і як бы за гэта толькі з намі пагаварылі, а сёння ты паставіш адзін лайк – цябе пасадзяць, у найлепшым выпадку на 15 сутак»;
— за што восенню 2020-га былі суткі, «цяпер людзей забіраюць невядома на колькі».
У такіх умовах магчымасцяў для творчасці застаецца ўсё менш.
Дзяржаўныя культурныя інстытуцыі ператвараюцца ў рэжымныя аб’екты, якія патрабуюць усё больш «нейкай такой паказной лаяльнасці», дзе, сярод іншага, можа квітнець «навушніцтва і стукацтва»,«слова «данос» – яно, канешне, тое, якое сімвалізуе ўвогуле культурны працэс нашага часу».
Адбываецца ўсё больш рэпрэсій, звязаных з вуснай размовай.
Расце колькасць забароненых тэм («ужо нельга выказвацца пра вайну, зусім ніяк») і ўсё менш магчымасцяў для перфарматыўных выказванняў, у прыватнасці:
«Калі там параўноўваць з якім-небудзь летам 21-га нават, калі можна было згадваць там белы квадрат на сцяне, дык зразумела, што цяпер і блізка ты не можаш згадаць нічога».
У 2022 годзе ва ўсіх галінах культуры актыўна фармаваліся спісы «нядобранадзейных» дзеячаў. Закон аб рэестры зрабіўся дадатковай перашкодай да гледача – гэта «такое вырашальнае ў чымсьці … гэта, напэўна, такая самая галоўная падзея, калі казаць пра штосьці негатыўнае».
З лютага 2022 года дзейнічае яшчэ адна прыкметная змена.
Як мінімум кожны трэці дзеяч культуры закранаў у размове тэму ўсё большага пранікнення рускай культуры ў беларускую:
«Зараз ідзе наступ «русского мира»», «гэта найстрашнейшая штука – паглынанне культуры беларускай імперскай культурай», «руская экспансія зараз актывізавалася з большай сілай»; «замыкаецца кола «Расія – Беларусь» цяпер, на жаль, у сферы культуры».
Хваля рускай культуры адчуваецца ўсё мацней і ў кожным з сектараў культуры:
Асобная вялікая і важная тэма – лёс дзяржаўных устаноў культуры.
На погляд экспертаў, цяпер гэта абсалютна вертыкальная сістэма, у якой кіраўнік спускае нешта зверху – і «ўсе мусяць гэта выканаць».
Сістэма зацэнзураваная:
«Ты мусіш цэнзураваць ну проста кожны крок, каб не дай бог нечага нехта не ўбачыў, не западозрыў у гэтым нейкай крамолы антыдзяржаўнай. Хоць у чым яна палягае, ніхто таксама не гаворыць».
Сістэма заідэалагізаваная:
«Абслугоўванне ідзе для адной тэмы – вайна і генацыд».
Сістэма забюракратызаваная:
«Усюды пасадзілі наглядальнікаў сваіх, гэта адназначна».
Эксперты пастараліся разабрацца – а хто яны такія, цяперашнія ідэолагі?
Тыя пачалі з’яўляцца ва ўстановах культуры ў 2021–2022 гадах з вельмі простай і адначасова складанай функцыяй– «правяраюць усіх на лаяльнасць».
Пасады гэтых назіральнікаў за ідэйнай чысцінёй называюцца па рознаму:
Галоўны ідэолаг развітваецца з непажаданымі асобамі, прымае на працу, адсочвае сацыяльныя сеткі супрацоўнікаў, пазбаўляе прэмій, ставіць візы на рэцэнзіі, выклікае на допыты і размовы: напрыклад, даведацца, ці змяніў супрацоўнік свае погляды:
««Мы ведаем вашыя погляды ў 20-м годзе – ці змяніліся яны?» – вось з такой фармулёўкай».
Падчас прыёму на працу задае пытанні, якія тычацца тэмы лаяльнасці рэжыму, пра стаўленне да прэзідэнта, дзяржавы:
«То-бок павінен падкрэсліць, што ты «за» – «За Беларусь», а не «Жыве Беларусь!»»
А зараз – пра спосабы ціску на супрацоўнікаў.
Вось асноўныя, эксперты сістэматызавалі іх.
(Працяг. Заканчэнне будзе)
Список Всемирного наследия UNESCO в последнее время пополняется неохотно (особенно если речь идет о материальных…
«Начальство делает вид, что нам платит, мы делаем вид, что работаем» — таков был ответ…
«Мы абсолютно не прячем то, что мы кого-то будем поддерживать. Это естественно. Если бы мы…
Наша национальная особенность согласования частных и коллективных (далее, государственных) интересов заключается в том, что при…
В прошлом году получили от экспорта продовольствия 8,3 миллиарда долларов, а для обеспечения этого показателя…
Суть рыночной экономики — в реализации личных интересов граждан, побочным результатом чего является рост общественного…